Slovensko

Na konju po kraških vaseh

Jesensko obarvana kraška jasa

Izlet se prične v Slivnem pri jahalnici, od koder stopimo v smeri proti Šempolaju na pot, začetek katere je označenen z belordečim znakom steze Cai 33 na cementnem drogu za telefonsko omrežje.

Sprehod se nadaljuje med dvema zidkoma po sledeh asfaltirane ceste navkreber. Krenimo levo in prišli bomo do točke, kjer bomo imeli razgled na številna obdelana polja, ki obdajajo hiše v Slivnem. Nedaleč od tod proti zahodu seže panorama do morja proti laguni pred krajem Gradež. Nadaljujmo po poti, ki se vije med suho zidanima zidkoma, gremo mimo hišne številke 31/b, sledimo ograji vile in pridemo do razpotja, kjer zapustimo asfaltirano cesto in zavijemo desno: steza se prične ob prometnem znaku, ki prepoveduje dostop avtomobilom. Nadaljujmo naravnost in v kratkem bomo dospeli do novega razpotja: zapustimo glavno cesto, držimo se desne in čez nekaj deset metrov bomo dospeli do mogočnih ostankov gradišča Marchesetti, ki ostaja eden od najbolj reprezentativnih na Krasu, čeprav so na ostankih že večkrat posegli tako krajevni kmetje kot vojaki med prvo svetovno vojno, ki so jih uporabili za topniško enoto. Ostaja sicer očitno, da je ta obrambna struktura po vsej verjetnosti nastala v bronasti dobi kot ostala gradišča, ki se vrstijo na kraški planoti.

Steza med kraškima zidkoma se spusti rahlo navzdol skozi gabre in puhaste hraste, ki se dvigajo nad grmičevjem. Premostimo zidek, označenim z znakom steze Cai 33, proti predelu steze, ki vodi v objem vegetacije, ko se splomladi in poleti razraste.

Kolovoz na zahodnem Krasu

Steza se kmalu zoži in zavije v zelenje. Kmalu se znajdemo sredi travnika, nakar se spet vrnemo v gozd. Na križišču s stezo Cai 32 krenemo levo proti Šempolaju: razvidni znak na skali nam pomaga ubrati pravo smer. Pot se nadaljuje sredi vegetacije, ki pa se kmalu zredči, ko steza steče mimo vinograda. Znaki Cai 32 se pojavljajo na kamnih dveh kraških zidkov na poti, ki se vije med vinogradi in ki nas v kratkem privede do prvih šempolajskih hiš. Vrnemo se na asfaltirano cesto, ki jo uberemo na desno po rahli vzpetini navzgor in od koder se lahko zazremo proti podobi cerkve, po kateri vas prejme ime.

Vzpnemo se proti naselju in dospemo do trga nedaleč od svetišča: tu najdemo napotke za dolgo pot Gemina, ki ji bomo delno sledili. Ta del sprehoda nam omogoča, da se zaustavimo ob pogledu na druge hiše v Šempolaju (ki so večinoma obnovljene) in se prepustimo iskanju z očmi značilnosti kraške arhitekture, saj bomo zdaj zlahka sledili poti, ki je označena s tablami Poti Gemina in ki delno sovpada s stezo Cai 32.

Če želimo takoj zapustiti vas, na trgu zraven cerkve sledimo napotkom in pojdimo mimo hišne št. 29, kjer se pričenja makadam. Držimo se leve ob spremstvu signalizacije Poti Gemina po rahlo strmi vzpetini, ki vodi do križišča. Razvidni smerokazi Poti Gemina nas vodijo levo proti borovemu gozdiču, kjer nadaljujemo naravnost do prvega križišča in se začnemo spuščati in prečkamo tudi naslednje križišče, kot veli signalizacija na lesenih drogih. Pot nas zapelje med dve zasebni ograjeni zemljišči in potem spet med borovce: nadaljujmo po širokem in položnem makadamu mimo še ene kažipotne table.

Pot se bolj naprej rahlo nakloni navzdol, dokler pride do razpotja: tu zavijemo levo in za trenutek zapustimo kolovoz. Prav kmalu zatem se levo vrnemo na kolovoz in čez približno deset metrov krenemo desno ob kažipotih za Gemino. Vedno položna steza se tu zoži in nas nekaj minut zatem privede do asfaltirane ceste, ki se spušča proti Slivnem. Zavijmo torej levo, na cesti bodimo dovolj previdni, nekaj deset metrov bolj naprej jo zapustimo, ko spet zagledamo kažipote Poti Gemina. Po makadamu gremo mimo kraškega zidu in okoli nas se bodo začeli spet dvigati borovci, jeseni in gabri. V kratkem dospemo do razpotja: ostanimo na desni in sledimo Gemini. Položni kolovoz nas kaj kmalu popelje mimo visokonapetostnega železnega stebra in se nato rahlo spusti navzdol.

Nato prečkajmo sled čezaplskega naftovoda, ki teče pod zemljo pod nami in tako bomo čez kakšno minuto na novem križišču. Zapustimo torej Pot Gemina in zavijmo levo po poti Cai 31, ki vodi v Slivno. Pot se na koncu zoži in postane bolj zahtevna. Nekaj deset metrov zatem krene pot na levo, pogled pa se odpre na del planote in desno celo do morja. Nadaljujemo med kraškima zidkoma in zatem pojdimo po širši in položnejši stezi rahlo navzgor po sledeh kažipotov Cai do vasi Slivno.